Samleside for svindel
For øyeblikket er det svært mange som blir utsatt for svindelforsøk. Svindel er ikke et nytt fenomen, men svindlerne blir lurere og forsøkene vanskeligere å oppdage. Vi har nå en døgnbemannet svindelavdeling.
Har du en henvendelse som gjelder ditt kort, ikke mottatte tjenester/varer, feil transaksjoner eller lignende?
Bruk vårt reklamasjonsskjema for konto/kort her.
Vær oppmerksom på:
- Om du kjenner til transaksjonen, må du alltid prøve å løse saken direkte med brukerstedet først.
- Reklamasjon på transaksjoner foretatt med BankID, kort med PIN og/eller BankID må meldes til politiet.
- Utfylt reklamasjonsskjema må være grundig og med god informasjon for å vurdere saken. Relevante vedlegg lastes opp, slik som samtalelogger og lignende.
Se video under om selvforsvar mot svindel.
Ønsker du å lese mer om svindel, og hvordan det har blitt et økende samfunnsproblem?
Flekkefjord Sparebank gjør tiltak mot svindel. Nå vil bankens svindelavdeling være tilgjengelig hele døgnet.
Nå for tiden er det flere som opplever å bli utsatt for svindelforsøk. Derfor har vi utarbeidet noen råd for å unngå svindel.
Disse svindelforsøkene er mest vanlige for tiden:
- Kunder blir oppringt av «svindelansvarlig» i banken og ber om innloggingsdetaljer. Du skal aldri gi bort din BankID.
- Mange blir oppringt av politiet, som sier at de har vært i kontakt med banken din og ber om innloggingsdetaljer. Politiet vil aldri be om passord til BankID.
- Svindel i forbindelse med salg av kjøretøy på finn.no. Du kan få en melding fra noen som utgir seg for å være Statens vegvesen. Meldingen kan inneholde informasjon om at kjøperen har startet omregistrering av kjøretøyet. Videre har du kort tid på å gjennomføre omregistreringen via link som er vedlagt i SMS. Når man klikker inn på linken kommer man til en nettside som er veldig lik vegvesenet sin. Du forsøker å logge inn med BankID, men ingenting skjer. På denne måten har svindleren innhentet masse informasjon. I verste fall har du godkjent transaksjoner som ikke er tilknyttet ditt kjøp.
- SMS-er og e-poster med ukjente linker. Hvis du mottar en SMS eller e-post med en lenke som ser ukjent ut, aldri klikk deg videre! Oppsøk heller sidene direkte.
- Inkassokrav/faktura på SMS. Kunden får tilsendt en lenke, hvor kunden må godkjenne BankID flere ganger på rad. Da godkjenner kunden helt andre beløp enn det kunden tror det er, eller så får svindlerne tilgang til kontoen/nettbanken.
Mange lurer på…
Jeg får ukjente meldinger på SMS og e-post
Nå for tiden er det mange som utgir seg for å være posten og lignende. De kan for eksempel si at du har et gebyr på en pakke du har kjøpt, og ber deg om å trykke på en link. Aldri gjør dette. Bruk heller posten sin egen app for å se all nødvendig informasjon om dine forsendelser.
SMS-er og e-poster som inneholder linker kan fort være svindel. Tenk deg godt gjennom hva meldingen inneholder før du gjør noe videre. Stopp, tenk, sjekk.
En annen måte hvor folk ofte blir svindlet, er gjennom Finn, Tise og liknende. Her er det mange som oppfører seg godt, men også mange som er ute etter å svindle. Et typisk eksempel er at man mottar en SMS, som sier at personen har betalt gjennom Posten, og at man som avsender skal klikke på en link for å bekrefte/fullføre. Vi i Flekkefjord Sparebank anbefaler at du aldri trykker på en ukjent link som er mottatt fra en annen bruker.
Hvordan kan jeg forebygge mot svindel?
Del aldri BankID, passord, eller andre sensitive personopplysninger, uansett hvem som spør.
Flere og flere svindlere utgir seg for å være fra banken eller fra politiet. Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen, ta deretter kontakt med virksomhetens offisielle kanaler.
Det er vanlig å bli svindlet når noen bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Hvis noe virker for godt til å være sant, så kan det fort ende opp med å være svindel.
En god huske regel er; Stopp, tenk, sjekk.
Banken vil ha mitt BankID passord, hva gjør jeg?
Aldri, i noen sammenheng skal du dele ditt BankID-passord med noen. Banken eller liknende institusjoner vil aldri spørre om passordet til din BankID.
Jeg tror jeg har blitt utsatt for svindel…
Hvis du tror du har blitt utsatt for svindel, tar du umiddelbart kontakt med banken på 38 32 00 39. Svindelavdelingen i Flekkefjord Sparebank er tilgjengelig 24/7.
Det finnes flere tegn på at du kan være rammet:
- Du har mottatt regninger for produkter du ikke har bestilt.
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha blitt spurt på forhånd.
- Du ser transaksjoner i nettbanken du ikke kjenner igjen.
- Du mottar varsel eller brev på kjøp du ikke har gjort.
- Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.