Våre råd for å unngå svindel
Nå for tiden er det flere som opplever å bli utsatt for svindelforsøk. Derfor har vi i Flekkefjord Sparebank utarbeidet følgende råd for å unngå svindel.
- Vær forsiktig med personlig informasjon. Du skal aldri oppgi BankID, kortinformasjon eller passord til noen. Ikke en gang til banken, politiet eller andre institusjoner.
- Flere opplever å bli oppringt av aktører som utgir seg for å være fra banken. Det kan til og med se ut som om de ringer fra bankens telefonnummer. Husk at banken aldri vil be om påloggingsinformasjon.
- Ikke la deg stresse til å gi opplysninger til påtrengende aktører. Seriøse aktører vil ikke presse ut informasjon.
- Vi anbefaler ikke å klikke på lenker som kommer i SMS eller e-post, selv om det ser ut til å komme fra kjente aktører slik som banken, posten, skatteetaten, inkassobyråer eller lignende.
- Flere opplever svindel på sosiale medier. Vi anbefaler å unngå tilsendte lenker hvor personlig informasjon må oppgis.
- Det kan være lurt å dobbeltsjekke adressen til nettsider. Ofte har svindlernes nettsider en stavefeil, et tegn for mye eller lignende.
- Vi anbefaler å bytte passord ofte. Gjerne unngå å ha samme passord flere steder.
- Flere opplever kjærlighetssvindler, investeringssvindler og lotterisvindler. Dersom det virker for godt til å være sant, er det som oftest det.
- Dersom du mistenker at du blir utsatt for svindelforsøk, styr unna. Legg på telefonsamtalen, ikke svar på SMS, og slett e-post.
- Er du i tvil på om det er banken som kontakter deg på SMS, e-post eller ringer deg? Legg på og ta kontakt med oss på 383 20 000, [email protected] eller send en sikker melding i nettbanken.
Hva gjør du dersom uhellet er ute, og du har blitt utsatt for svindelforsøk?
- Sørg for å få sperret bankkort i mobil- eller nettbank, eller ringe sperretjenesten.
- Ta kontakt med banken.
Har du noen spørsmål om svindel eller noe annet?