BankID
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på internett.
Ofte stilte spørsmål om BankID
Hva er BankID?
Bruk av BankID kan deles inn i to hovedgrupper –identifisering og signering.
Når du logger deg inn på et nettsted med BankID – for eksempel nettbank – bruker du BankID til å identifisere deg overfor dette nettstedet. BankID forteller nettstedet at du er den du gir deg ut for å være. Med BankID kan du logge deg inn på alle nettsteder som tilbyr denne innloggingsmetoden.
BankID kan også brukes til å signere transaksjoner, dokumenter og avtaler elektronisk. En elektronisk signatur med BankID er like binende som en håndskreven signatur på papir. Fordelen med å signere med BankID, er at du slipper å måtte sende dokumentene i posten eller møte opp personlig for å signere.
Hvordan endrer jeg BankID-passordet mitt?
- Det første du gjør er å finne BankID-appen på telefonen din.
- Trykk deretter på knappen oppe i høyre hjørne inn til din profilside.
- Du er nå inne på din profilside. Her får du oversikt over din BankID-app. Omtrent midt på siden finner du en knapp som heter «BankID». Trykk på denne.
- Omtrent midt på skjermen finner du «Endre BankID-passord». Trykk på denne for å komme i gang.
- Før du får endre passordet ditt, så må du identifisere deg selv. Dette kalles ID-sjekk. For å gjennomføre en ID-sjekk, trenger du passet ditt eller nasjonalt ID-kort. Finn frem enten pass eller nasjonalt ID-kort.
- Du skal velge enten pass eller nasjonal ID-kort. Først skal du «skanne» passet eller nasjonalt ID-kort med telefonen din.
- Deretter må du tillate at BankID-appen kan få bruke kameraet på telefonen din. Dette er helt trygt å tillate. Trykk på «Tillat kamera» helt nederst.
- Hvis du bruker pass, skal du også skanne en chip i passet. Du skal legge telefonen litt ned på passet, slik at øverste del av telefonen er omtrent midt på passet. Skanningen skjer automatisk når telefonen ligger riktig oppå passet og du skal ikke trykke på noe.
Hvis du bruker nasjonalt ID-kort, må du snu kortet slik at baksiden vender mot deg. Deretter legger du mobilen oppå ID-kortet, og trykker på «start lesing».
Etter skanning av pass/ID-kort, skal du «skanne» ansiktet ditt for å bekrefte at du er samme person som er avbildet i den fysiske ID’en din. - Nå kan du lage nytt passord. Trykk på «Lagre nytt passord» når du er ferdig. Husk å aldri dele dette passordet ditt med noen.
Hvordan bestiller jeg BankID?
BankID bestiller du selv i nettbanken din:
- Logg inn i nettbank med kodebrikke utstedt fra banken
- Velg BankID i meny – og du vil bli veiledet gjennom bestillingsprosess
- Engangspassord for BankID får du på e-post
- Logg på Nettbanken med «Logg på med BankID»
- Tast inn fødselsnummer, «Engangskode» fra kodebrikken, og «Engangspassord» som du fikk på mail.
- Lag deretter eget passord på minst 8 tegn (tall og/eller bokstaver)
Bestilling av BankID forutsetter:
Du må være fylt 13 år for å kunne få BankID.
Banken må ha registrert ditt pass med RFID. Bestilling kan ikke gjennomføres dersom pass ikke er registrert i systemet.
Hva er BankID-app?
BankID-appen er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken. Les mer om BankID-app.
Hva gjør jeg dersom jeg tror at passordet eller kodebrikken min er på avveie?
Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie skal din BankID sperres. Dette kan du gjøre selv i nettbaken. Du kan også sperre ved å ringe bankens sperretjeneste på +47 21 49 23 93. For å oppheve sperring av BankID kontakter du banken.
Husk at man aldri skal dele BankID hemmeligheter med noen andre.
Hvorfor har jeg problemer med bruk av BankID?
Ofte kan det skyldes at nettleseren eller enheten du bruker er utdatert eller ikke oppdatert. En løsning kan være å prøve en annen nettleser enn den man vanligvis bruker: Chrome, Edge, Safari, Firefox osv. Eller oppdatere nettleseren eller enheten din. Man kan gjerne forsøke en annen PC eller enhet om man har dette tilgjengelig.
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt mitt personlige BankID passord?
- Det første du gjør er å finne BankID-appen på telefonen din.
- Trykk deretter på knappen oppe i høyre hjørne inn til din profilside.
- Du er nå inne på din profilside. Her får du oversikt over din BankID-app. Omtrent midt på siden finner du en knapp som heter «BankID». Trykk på denne.
- Omtrent midt på skjermen finner du «Endre BankID-passord». Trykk på denne for å komme i gang.
- Før du får endre passordet ditt, så må du identifisere deg selv. Dette kalles ID-sjekk. For å gjennomføre en ID-sjekk, trenger du passet ditt eller nasjonalt ID-kort. Finn frem enten pass eller nasjonalt ID-kort.
- Du skal velge enten pass eller nasjonal ID-kort. Først skal du «skanne» passet eller nasjonalt ID-kort med telefonen din.
- Deretter må du tillate at BankID-appen kan få bruke kameraet på telefonen din. Dette er helt trygt å tillate. Trykk på «Tillat kamera» helt nederst.
- Hvis du bruker pass, skal du også skanne en chip i passet. Du skal legge telefonen litt ned på passet, slik at øverste del av telefonen er omtrent midt på passet. Skanningen skjer automatisk når telefonen ligger riktig oppå passet og du skal ikke trykke på noe.
Hvis du bruker nasjonalt ID-kort, må du snu kortet slik at baksiden vender mot deg. Deretter legger du mobilen oppå ID-kortet, og trykker på «start lesing».
Etter skanning av pass/ID-kort, skal du «skanne» ansiktet ditt for å bekrefte at du er samme person som er avbildet i den fysiske ID’en din. - Nå kan du lage nytt passord. Trykk på «Lagre nytt passord» når du er ferdig. Husk å aldri dele dette passordet ditt med noen.
Hvis du har problemer med å bestille nytt passord kan du kontakte bankens kundeservice på telefon 38 32 00 00.
Aktiver BankID for første gang
Etter du har snakket med banken blir det bestilt kodebrikke til deg, slik at du får nettbank og kan lage deg BankID. Du vil motta en SMS med et midlertidig passord som du skal bruke første gangen inn i nettbanken.
Når du mottar kodebrikken går du til flekkefjordsparebank.no og logger inn i nettbanken med påloggingsmetoden «Uten BankID». Brukernavn er fødsels- og personnummeret ditt. Der det står «passord» skriver du inn koden du fikk på SMS/E-post. Deretter må du lage et nytt passord. Engangskode er koden som kommer opp på kodebrikken din. Dersom passordet du fikk tilsendt ikke fungerer må du ta kontakt med Kundesenteret så vil de hjelpe deg.
Hva gjør jeg om jeg har sperret min BankID?
Nå kan du generere nytt passord i BankID-appen.
- Det første du gjør er å finne BankID-appen på telefonen din.
- Trykk deretter på knappen oppe i høyre hjørne inn til din profilside.
- Du er nå inne på din profilside. Her får du oversikt over din BankID-app. Omtrent midt på siden finner du en knapp som heter «BankID». Trykk på denne.
- Omtrent midt på skjermen finner du «Endre BankID-passord». Trykk på denne for å komme i gang.
- Før du får endre passordet ditt, så må du identifisere deg selv. Dette kalles ID-sjekk. For å gjennomføre en ID-sjekk, trenger du passet ditt eller nasjonalt ID-kort. Finn frem enten pass eller nasjonalt ID-kort.
- Du skal velge enten pass eller nasjonal ID-kort. Først skal du «skanne» passet eller nasjonalt ID-kort med telefonen din.
- Deretter må du tillate at BankID-appen kan få bruke kameraet på telefonen din. Dette er helt trygt å tillate. Trykk på «Tillat kamera» helt nederst.
- Hvis du bruker pass, skal du også skanne en chip i passet. Du skal legge telefonen litt ned på passet, slik at øverste del av telefonen er omtrent midt på passet. Skanningen skjer automatisk når telefonen ligger riktig oppå passet og du skal ikke trykke på noe.
Hvis du bruker nasjonalt ID-kort, må du snu kortet slik at baksiden vender mot deg. Deretter legger du mobilen oppå ID-kortet, og trykker på «start lesing».
Etter skanning av pass/ID-kort, skal du «skanne» ansiktet ditt for å bekrefte at du er samme person som er avbildet i den fysiske ID’en din. - Nå kan du lage nytt passord. Trykk på «Lagre nytt passord» når du er ferdig. Husk å aldri dele dette passordet ditt med noen.
Trygt
BankID er personlig og er ditt digitale jeg. Del aldri din BankID med familie eller venner og vern om passord og kodebrikke.
Ikke la deg lure
Hvis du får en SMS eller e-post som sier at du må «sikre din BankID» eller noe deromkring, slett den! Dette er svindel.
Enkel signering
Du kan enkelt bruke BankID som din personlige elektroniske signatur.

BankID for ungdom
Ungdom mellom 13 og 18 år kan også få BankID
