Gå til sideinnhold
foto-1172

Pass opp for shopping-svindel

Det siste året har 300.000 nordmenn blitt svindlet mens de netthandlet. — Vi har sett en økende trend lokalt, og ønsker å advare våre kunder mot dette.

Svindel er dessverre en økende trend – og lite tyder på at det avtar. Emil Gausdal, leder for kundeopplevelse i Flekkefjord Sparebank, ønsker å opplyse kundene om en økende type svindel.

Den siste tiden har banken blitt kjent med at kjente merkevarer som Posten, Tise, Helt hjem og DHL, har blitt brukt i svindelforsøk.

— Svindlerne prøver å lure deg ved at linken du mottar ser ut som den kommer fra en avsender du har et tillitsforhold til, forklarer Gausdal.

Har du fått en SMS eller en henvendelse med en link du synes ser mistenkelig ut? Her er noen tips til hva du bør gjøre for å unngå svindel:

1. Du blir bedt om å trykke på en lenke. Ikke trykk på lenker du har fått fra andre – uansett. Dette kan være et forsøk på å hente ut sensitiv informasjon om deg, som for eksempel personnummer og kortopplysninger.

2. Vær kritisk til avsender. Vær skeptisk til domenenavnet. Er du usikker på om du har fått riktig lenke anbefaler vi å gå inn på nettsiden direkte i din nettleser, og ikke via lenken du har mottatt.

3. Følg magefølelsen. Ofte er den riktig, og er du usikker så ta kontakt med aktøren direkte.

4. Vern om din informasjon. Gi aldri fra deg sensitiv informasjon som fødselsnummer, BankID-passord, koder, kortnummer eller PIN-kode. Verken på e-post eller tlf. Husk at profesjonelle aktører slik som «Helt hjem», aldri vil be om kortinformasjon på SMS eller e-post. 

Gi oss tilbakemelding