Gå til sideinnhold
bankid

BankID på mobil erstattes av BankID-appen

BankID på mobil forsvinner snart. Som et ledd i dette vil løsningen BankID på mobil fjernes den 10. juni som innlogging og bekreftelsesmetode.

For deg som kunde vil denne endringen bety at når du som kunde skal logge deg inn i for eksempel nettbanken, vil du ikke lenger få opp BankID på mobil som et alternativ.

Endelig sluttdato på BankID på mobil er 1. september i år.

BankID-appen skal gjøre det tryggere og enklere for deg som kunde, og du er bedre beskyttet mot svindel ved å ta i bruk den nye løsningen. I tillegg støtter appen flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Løsningen vil kunne ta under 10 sekunder, ved bruk av enten ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Hvordan komme i gang med BankID-app:

  1. Last ned appen fra AppStore eller PlayStore
    (IOS 12 / Android 6 eller nyere)
  2. Trykk Logg inn med BankID
  3. Trykk fortsett
  4. Identifiser deg med BankID på mobil eller BankID med fysisk kodebrikke
  5. Vent mens appen aktiveres
  6. Tillat varslinger, dette for å forenkle prosessen ved bruk av appen
  7. Appen er nå klar til bruk!

Du må ha en aktiv BankID-avtale for å kunne aktivere appen. Tjenesten kan bestilles via menyvalget «BankID» i nett- og mobilbank.

PS: Første gang du bruker appen kan du måtte trykke på «velg annen BankID» i ruten for kodebrikke. Her velger du BankID-app.

Appen kan kun brukes på én enhet om gangen.


Hvordan bruker jeg BankID-appen?

  1. Velg logg inn med BankID.
  2. Fyll ut fødselsnummer.
  3. Velg metode.
    Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget «Velg annen BankID».
  4. En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen.
  5. Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen.
  6. Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne.
  7. Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen.
  8. Fyll ut personlig passord. 

Kodebrikke og ordinær Bank-ID vil fremdeles fungere, så lenge din BankID-avtale er aktiv.

Dersom du fortsatt har problemer med BankID-sertifikat, ta kontakt med banken på 38 32 00 00 eller [email protected]

Mars-550

Trenger du hjelp med BankID?

Gi oss tilbakemelding