Avtalegiro og eFaktura
Med avtalegiro og eFaktura blir de faste regningene dine trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdato.
Hvordan oppretter jeg avtalegiro?
- For å opprette avtalegiro må du først betale regningene på vanlig måte i nettbanken. Når du har bekreftet betalingen, vil du få opp tilbud om å opprette AvtaleGiro dersom mottakeren tilbyr dette.
- Dersom du velger å ikke opprette AvtaleGiro når du betaler regningen, kan du når som helst gå inn på «Opprette Avtalegiro/eFaktura» i nettbanken og opprette avtalen der.
- Ta med deg regningen i banken, så oppretter vi avtalen for deg.
Det kan ta en stund før avtalen er aktiv, og eventuelle regninger en mottar i posten må betales som normalt.
Kombiner AvtaleGiro med eFaktura
AvtaleGiro kan også kombineres med eFaktura. Du får da fakturagrunnlaget elektronisk i nettbanken din, og betalingen blir utført automatisk på forfallsdato som en AvtaleGiro.
Med eFaktura får du regningene ferdig utfyllt i nettbanken din. Du trenger bare å velge hvilken konto du vil betale regningen fra, og godkjenne den.
Slik oppretter du eFaktura
- Den enkleste måten å opprette eFaktura på er å inngå avtale om automatisk mottak av elektroniske regninger. Etter at denne avtalen er opprettet vil du automatisk få alle regninger som eFaktura fra de betalingsmottakerne som tilbyr eFaktura. Du slipper da å inngå avtale med hver enkelt mottaker.
- Dersom du ikke ønsker å motta eFakturaer automatisk, kan du opprette avtale med en og en betalingsmottaker manuelt. Dette gjør du også under meny valget «Opprette AvtaleGiro / eFaktura» i hovedmenyen. Avtale kan opprettes ut fra forslag som er dannet på bakgrunn av tidligere regninger du har betalt, eller du kan søke etter betalingsmottaker. I det siste tilfellet vil du måtte legge inn eFaktura-referansen som finner på papirfakturaen fra mottakeren.