BankID på mobil avvikles
Endelig sluttdato for BankID på mobil er 1. september. For deg som kunde vil endringen bety at når du skal logge deg inn i for eksempel nettbanken, vil du ikke lenger få opp BankID på mobil som et alternativ.
BankID-appen skal gjøre det tryggere og enklere for deg som kunde, og du er bedre beskyttet mot svindel ved å ta i bruk den nye løsningen. I tillegg støtter appen flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Løsningen vil kunne ta under 10 sekunder, ved bruk av enten ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.
Hvordan komme i gang med BankID-app:
- Last ned appen fra AppStore eller PlayStore
(IOS 12 / Android 6 eller nyere) - Trykk Logg inn med BankID
- Trykk fortsett
- Identifiser deg med aktiveringskode tilsendt på mail eller med fysisk kodebrikke
- Vent mens appen aktiveres
- Tillat varslinger, dette for å forenkle prosessen ved bruk av appen
- Appen er nå klar til bruk!
Du må ha en aktiv BankID-avtale for å kunne aktivere appen. Tjenesten kan bestilles via menyvalget «BankID» i nett- og mobilbank.
PS: Første gang du bruker appen kan du måtte trykke på «velg annen BankID» i ruten for kodebrikke. Her velger du BankID-app.
Appen kan kun brukes på én enhet om gangen.
Hvordan bruker jeg BankID-appen?
- Velg logg inn med BankID.
- Fyll ut fødselsnummer.
- Velg metode.
Første gang etter aktivering må du velge appen som metode. Du kan alltid endre dette senere under valget «Velg annen BankID». - En skjerm med BankID-app vises, og venter på at du skal godkjenne i appen.
- Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen for å åpne appen.
- Godkjenn. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen for å godkjenne.
- Gå tilbake til nettstedet eller appen for å fullføre identifiseringen.
- Fyll ut personlig passord.
Kodebrikke og ordinær Bank-ID vil fremdeles fungere, så lenge din BankID-avtale er aktiv.
Dersom du fortsatt har problemer med BankID-sertifikat, ta kontakt med banken på 38 32 00 00 eller [email protected]