Gå til sideinnhold
image

Fjellparkfestivalen tilbake for fullt!

Etter to år med alternative og nedskalerte festivaler kunne endelig ungdommen i Fjellparkfestivalen endelig invitere til folkefest i Fjellparken igjen.

– Flekkefjord Sparebank har vært med som sponsor siden starten, og vi er stolte over vår unike historie. Som lokalbank er det viktig å spille en sentral rolle i utviklingen av distriktet. Vi brenner for fellesskap, lokalt engasjement og unge, noe vi deler med Fjellparkfestivalen, sier adm. banksjef Heidi Nag Flikka.

Flekkefjord Sparebank har vært samarbeidspartner med Fjellparkfestivalen siden 1982, og det var derfor naturlig for begge å forlenge det gode samarbeidet. Dermed kan partene snart skilte med over 40 år som samarbeidspartnere.

– Fjellparken har skapt Norges lengstlevende rockefestival gjennom et unikt festivalkonsept tuftet på ungdommens premisser og sunne bedriftsøkonomiske prinsipper. Vi er imponerte over hva de har fått til, og vi er stolte over å bidra til å skape positive opplevelser og et yrende liv i byen vår, sier Heidi.

– Den langvarige støtten har kommet godt med. Dette har betydd at vi har fått en lokal forankring med trygge økonomiske rammer. Det blir mindre usikkerhet noe som gjør at vi kan fokusere på det som virkelig betyr noe for oss som er festivalen og stemningen. Det lange samarbeidet har vært forutsigbart, trofast og det er vi veldig takknemlige for, sier Simen.

– Hvert år jobber vi for å fornye festivalen og gjøre den enda bedre enn året før, på alle områder. Årets festival har derfor vært veldig spesielt, da vi har hatt 2 år uten vanlig festival. Vi har derimot tatt mye lærdom fra fjorårets festival med korona-restriksjoner, hvor løsninger og arbeidsmetoder vi brukte under pandemien har blitt videreført til i år.

Lik filosofi

Fjellparkfestivalen er en ungdoms- og dugnadsdrevet festival som består av frivillige ildsjeler som hvert år stiller opp for å få hjulene til å gå rundt.

– Den lokale forankringen står sentralt og vi prøver å være godt befestet i Flekkefjord. Det er den nærheten til byen som samsvarer med våre verdier. Jeg tror at folk ofte tenker på Flekkefjord Sparebank i samme åndedrag som Fjellparkfestivalen når de tenker på Flekkefjord, sier Simen.

Hvert år forventes det rundt 3000 publikumere på festivalen. Ikke bare flekkefjæringer, men også musikkglade publikummere fra resten av landet. Suksessoppskriften er en kombinasjon av nye og veletablerte artister i naturvakre omgivelser.

– Fjellparken har blitt en del av byens identitet og sponsoravtalen med festivalen er bankens eldste, fortsetter Heidi.

Landets yngste og eldste

Simen og Aksel har nå arrangert 10 festivaler sammen med et styre på 40 ungdommer som har utviklet seg siden den gang. Da de ble med som frivillige i 2013 var de blant de yngste frivillige, nå er de blant de eldste, og det er snart på tide å gi ansvaret over til neste generasjon.

– Vi er Norges lengstlevende rockefestival, samtidig har vi landets yngste festivalstyre med en snittalder på 19 år. Vi satser mye på rekruttering av nye folk og vi oppfordrer alle til å bare møte opp i parken og se om det er noe for dem. Den yngste i år er 13 år og den eldste er 24 år, sier Simen.

IMG_3204

Kunnskapen og ferdigheten til styremedlemmene går i arv, og for hver generasjon som tar over får de muligheten til å gjøre oppgaver og valg på sine måter for å utvikle festivalen for hvert år som går.

– Vi har en styregruppe, og innad i den er det noen som har verv som frivilligansvarlig, sponsoransvarlig, bookinggruppen og markedsansvarlig for å nevne noen. I tillegg er det en del infrastruktur, og vi har noen som er generelle frivillige som stiller opp der det trengs, sier Aksel.

Verdens beste festival

– Vi håper at de som kommer på Fjellparkfestivalen har årets beste helg og treffe gode venner, bli kjent med nye folk og se fantastiske konserter i naturvakre omgivelser. Vi har en lokal forankring og prøver å være godt befestet i Flekkefjord med en nærhet til byen og menneskene. At den arrangeres her gjør den helt spesiell, sier Simen, som har en klar visjon om hvilken retning festivalen skal ha.

– Målet for de neste ti årene er å bli verdens beste festival. Et hårete mål, men det må man ha, smiler festivalsjefen.

– Det passer jo fint for vi skal bli verdens beste bank, avslutter Heidi.

Bilder: Ina Marie Berrefjord / Fjellparkfestivalen

Gi oss tilbakemelding