Gå til sideinnhold
BankID-app

BankID på mobil fases ut

Fra september starter utfasingen av BankID på mobil og det vil bli erstattet av BankID på app.

BankID-appen skal gi mer informasjon for å trygge brukerne og gi dem en enklere BankID-hverdag. I tillegg støtter BankID-appen flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Til høsten vil app-brukerne få en enda bedre BankID-opplevelse. Løsningen vil kunne ta under 10 sekunder, ved bruk av enten ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Utfasingen av BankID på mobil vil blant annet skje ved at man stopper nye aktiveringer av BankID på mobil. BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har funksjonen aktivert, men siden det er knyttet til mobilens SIM-kort, må du velge BankID på app eller kodebrikke dersom du mister mobilen eller skal bytte mobiloperatør.

Før du laster ned BankID-appen, kan det være lurt å sjekke om du har et aktivt BankID-sertifikat fra banken. Et slikt sertifikat trenger du for å aktivere BankID-appen. Det kan hende at det er utløpt dersom du ikke har brukt kodebrikke på lang tid. For å sjekke om ditt BankID-sertifikat er aktivt, kan du gå inn på Min Side på BankID.no. Hvis du ikke har et gyldig BankID-sertifikat, kan du sjekke det i nettbanken på denne siden.

Dersom du fortsatt har problemer med BankID sertifikat, ta kontakt med banken på 38 32 00 00 eller [email protected].

Kilde: NTB

foto-993

Har du spørsmål om BankID eller lurer på noe annet?

Gi oss tilbakemelding