Gå til sideinnhold
Logg inn

Nye krav om Regnskapsgodkjente betalinger (RGB)

Regnskapsgodkjente betalinger gjør det mulig å godkjenne betalinger rett i regnskapssystemet og gir deg som kunde en effektiv hverdag.

På grunn av myndighetspålagte krav må alle betalinger som sendes via fil ettergodkjennes i NettBedrift eller være godkjent i regnskapssystem som benytter RGB. De fleste leverandører har allerede tilrettelagt for dette slik at du kan godkjenne betalinger direkte fra regnskapssystemet. Sjekk med din leverandør hva som gjelder.

Er ikke din leverandør klar for å sende filer med RGB, må alle filsendte betalinger ettergodkjennes i Nettbedriften etter 01. juni 2021.

For at RGB skal fungere, må man ha NettBedrift. Bestill nettbedrift her 

Hvis du ettergodkjenner betalinger i NettBedrift i dag, trenger du ikke å inngå noen nye avtaler med banken. Når din leverandør er klar for det, må du/leverandør endre format til RGB – så slipper du å ettergodkjenne betalinger i NettBedrift.
For å unngå at alle betalinger må ettergodkjennes i NettBedrift, må dette være på plass:

1. Betalingene sendes som regnskapsgodkjente betalinger (RGB). Dette setter du eller leverandør opp i regnskapssystemet. Sjekk med din leverandør om når og hvordan det kan gjøres.

2. Du må ha NettBedrift. Det kan bestilles her. 

3. Hvis du ikke har bankintegrasjon med ditt regnskapssystem fra før, kan det bestilles her.

4. Den som sender betalingene fra regnskapssystem må være bruker eller administrator i NettBedrift og ha tilgang til å godkjenne betalinger i NettBedrift. Det er administrator på avtalen som oppretter brukere og gir tilganger.

Til toppen