AvtaleGiro
- Tilbud i nettbanken – Når du betaler en regning til en bedrift som tilbyr betaling med AvtaleGiro, vil du finne det under ¨Forslag til avtaler¨ under ¨Betaling/overføring¨ Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Det kan ta noen uker før avtalen trer i kraft og regninger du mottar i posten i mellomtiden må betales som normalt.
- På bedriftens nettside – Flere av bedriftene som tilbyr betaling med AvtaleGiro har tilrettelagt for at du skal kunne opprette AvtaleGiro på deres egne nettsider. Gå inn på nettsiden, finn frem til AvtaleGiro og opprett avtale med BankID.
- Tilbud i posten– Du kan oppleve at bedrifter du betaler regninger til, sender deg tilbud om AvtaleGiro i posten. Fyll ut svarkupongen og send den i retur.
- Kontakt banken – Kontakt kundeservice i din bank eller gå innom nærmeste kontor for å opprette en avtale.
Nei, tjenesten er gratis.
Beløpsgrense er maksimumsbeløpet du tillater trukket fra din konto med AvtaleGiro fra den spesifikke mottakeren.
Betalinger som overstiger denne beløpsgrenser vil bli stoppet. Du vil se den under ¨Viktige meldinger¨ når du logger inn i nettbanken.
Tips! Det kan være lurt å sette denne beløpsgrensen høyere enn normalt fakturabeløp, dersom du opplever at regningene blir stoppet og får purringer på ubetalte regninger fra mottaker.
Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken:
- Velg ¨Betalinger/overøringer¨
- ¨Betalingsavtaler¨
- Når du har funnet den riktige AvtaleGiroen , velg blyantikonet. Her kan du bestemme maksbeløp per måned og per transaksjon.
Du kan selv velge om du ønsker varsel i forkant av betalinger når du oppretter AvtaleGiro.
Ja, slik stopper du en betaling:
- Velg ¨Betaling/overføring¨
- ¨Forfallsmappe¨
- Velg rødt kryss ved siden av gjeldende betaling. Da vil den ene betalingen til mottaker bli stoppet. Fremtidige AvtaleGiroer vil gå som normalt.
For å avslutte AvtaleGiro-avtalen i nettbanken velg:
- ¨Betaling/overføring¨
- ¨Betalingsavtaler¨
- Velg søppelbøtte-ikonet for å slette avtalen. Mottaker får melding via Nets om at avtalen har opphørt.
Når en avtale om AvtaleGiro blir slettet vil også tilhørende forfall i forfallsregistrert bli slettet.
BankID
BankID bestiller du ved å logge på Nettbank med alternativet «Logg inn med passord». Dette forutsetter at du allerede har Nettbankavtale med banken.
Bestilling av BankID krever videre:
- at banken har skannet et gyldig pass legitimasjon.
- at du står som kontoeier på minimum en konto i banken.
Krav til din datamaskin:
BankID er laget for å fungere på de vanligste kombinasjoner av nettleser og operativsystemer.
Fullstendig oversikt over støttet programvare og operativsystem finner du på www.bankid.no
Har du glemt BankID passordet ditt må du kontakte bankens kundeservice på telefon 38 32 00 00.
Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Dette kan du gjøre selv i nettbanken. Du kan også sperre ved å ringe bankens nettbank sperretjeneste på telefon 0047 21 49 23 89. For å oppheve sperring av BankID må du møte opp på et av bankens kontor for å legitimere deg.
Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt etter at du har lagt inn fødselsnummer, sikkerhetskode og passord i innloggingsprosessen. Etter å ha tastet inn passord, vil du få opp en knapp under som heter ENDRE PASSORD. Klikker du på denne vil du enkelt kunne endre passordet ditt.
Du kan teste om BankID virker på din datamaskin hos BankID.
Nei, for å bestille BankID må du logge deg inn i NettBanken på en PC eller MAC.
Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.
Det koster ingenting å bruke BankID.
BankID er laget for å fungere på de vanligste kombinasjoner av nettlesere og operativsystem. Det finnes mange kombinasjoner av disse operativsystemene og nettlesere. Det kan forekomme at enkelte kombinasjoner ikke fungerer. I slike tilfeller kan det tenkes at din datamaskin må oppgraderes for å kunne bruke BankID.
Vi har erfart at det kan oppstå problemer med bruk av BankID fra brukere. På www.bankid.no finner du mye nyttig informasjon om hvordan man kan identifisere og løse eventuelle problemer knyttet til bruk av BankID.
BankID på mobil
For å kunne bestille BankID på mobil forutsettes det at du allerede har en nettbankavtale med banken, samt at Pass ligger som legitimasjon i banken.
- Logg på Nettbank
- Velg «BankID og BankID på mobil»
- Trykk på «Bestill» under valget for BankID på mobil og følg instruksjonene på skjermen og på mobiltelefonen
BankID på mobil krever at du har abonnement hos en støttet mobilleverandør og kompatibelt SIM-kort i tillegg til en støttet mobiltelefon, for mer info om dette se bankid.no.
Logg deg inn i Nettbanken og bestill ny BankID på mobil. Valget finner du under «Meny – BankID og BankAxess. Du må ha kodebrikke for å logge deg inn i NettBanken.
Ja, logg deg inn i NettBanken og bestill ny BankID på mobil. Valget finner du under «Meny – BankID og BankID på mobil». BankID på mobil kan bare bestilles i NettBanken.
Nei, du trenger kodebrikken hvis du skal bestille deg ny BankID på mobil.
BankID på mobil fungerer for disse operatørene: Telenor, Djuice, Talkmore, Tele2* (ikke kontantkort), One Call*, Dipper, Hello*, Phonero*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect, NetCom*, Chess* og TDC*.
*) Dersom test av din mobil feiler i bestillingsprosessen i NettBanken må du sjekke med mobiloperatøren om du må ha nytt SIM-kort.
Ringe vårt kundesenter på telefon 38 32 00 00 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste på telefon 0047 21 49 23 89. Du kan også logge deg inn i NettBanken og sperre BankID på mobil. Under valget «Meny – BankID og BankAxess». I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.
Får du feilmelding som sier at mobiltelefonen ikke støtter BankID på mobil må du sjekke med mobiloperatøren din om du må ha nytt SIM-kort.
Hvis dette er på plass, prøv følgende:
- Restart telefonen og prøv en gang til.
- Skru av tastelås eller sett denne på et lenger tidsintervall. Prøv å bestille på nytt.
- Sjekk om det ligger oppdateringer på telefonen og installer disse. Prøv å bestille på nytt.
- Ta ut SIM-kortet på telefonen, sett det inn igjen og prøv å bestille på nytt.
- Sjekke med Banken at Pass legitimasjon er lagt inn i systemet.
Enkelte telefoner kan ha utfordringer med BankID på mobil. Se tips og informasjon.
Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.
En signerer med BankID, men en kan bruke BankID på mobil som kodebrikke under signering. Med BankID på mobil kan en verifisere når handler varer og tjenester på nett, eller skal logge seg inn på offentlige nettsider eller nettbanker.
eFaktura
Tilbud i nettbanken – Når du betaler en regning til en bedrift som tilbyr eFaktura, vil du i nettbanken bli spurt om du ønsker å inngå en eFaktura-avtale. Du vil også under ¨Betaling/overføring¨ og ¨Forslag til avtaler¨ , kunne inngå eFaktura-avtale med tilbydere som du har betalt til tidligere.
- Klikk på grønn huk for å se detaljer/inngå avtale.
- Velg ¨Inngå avtale¨ etter nødvendig informasjon er lagt inn. Du vil nå finne den nye avtalen under ¨Betalingsavtaler¨ , med status som innmeldt. Neste regning vil da sendes elektronisk rett i din nettbank i stedet for i posten.
Registrer selv – Du kan selv registrere en eFaktura-avtale i nettbanken.
- Finn frem en tidligere tilsendt regning fra bedriften du ønsker å opprette eFaktura-avtale med og finn din eFaktura-referanse.
- Logg deg så inn i nettbanken.
- Velg ¨Meny – Opprette Avtalegiro/eFaktura»¨
- Se om tilbydere ligger under Forslag til eFaktura, hvis ikke velg «Søk tilbydere» og søk frem leverandør.
En eFaktura-avtale knyttes opp mot deg som person og ikke banken din. Derfor vises den i alle nettbankene du er kunde hos. Du velger selv i hvilken nettbank du vil betale regningen, og etter betaling lagres regningen i den nettbanken du benyttet.
Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.
Nei. Dersom du kun har eFaktura hos en mottaker, må du selv godkjenne betalingen i nettbanken. Har du kombinert eFaktura med Avtalegiro, vil beløpet gå automatisk fra din konto i henhold til Avtalegiroen.
Du finner eFaktura-referanse på forrige tilsendte papirregning fra mottaker.
Kontofon/Telebank
Telefonnummeret til kontofon og Telebank:
- 815 00 012 (fra Norge)
- +47 22 89 90 17 (fra utlandet)
Kort og sperring
Ring til Sperretjenesten for å sperre kortet. Sperretjenesten er åpen 24 timer i døgnet, hele året.
Telefonnummer: 0047 21 49 23 89
Ring vårt kundesenter i åpningstiden så skal vi hjelpe deg. Telefonnummer kundesenter : 38 32 00 00
Dersom vi ikke kan verifisere din identitet per telefon, må du møte opp personlig for åpne sperre.
For å redusere risikoen for kortsvindel, kan du sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg.
Regionsperre administrerer du selv i nettbanken under «Meny – Regionsperre».
Etter at du har logget på nettbanken:
- Velg ¨Meny¨
- ¨Regionsperre¨
- Kryss av for om en region skal være ¨Gyldig / Ikke gyldig¨.
Sperringen eller opphevingen trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen i nettbanken.
Har du glemt å fjerne regionsperren før du drar kan du fjerne denne i nettbanken.
- Velg ¨Meny¨
- ¨Regionsperre¨
- Kryss av på ¨Gyldig¨ for den regionen du befinner deg i.
Har du ikke tilgang til din nettbank, kan du ta kontakt med banken i åpningstiden, så hjelper vi deg.
Har du Nettbank kan du hente ut PIN-koden din der:
- Logg på Nettbank
- Velg «Meny -Hente PIN-kode»
- Velg kort og trykk hente PIN
Har du ikke Nettbank må du kontakte banken i bankens åpningstid hvorpå vi kan bestille utsendelse av PIN pr post.
Nettbank
Du kan bruke de ulike påloggings metodene om hverandre forutsatt at du har bestilt BankID og/eller BankID på mobil.
Dersom du ikke har bestilt BankID skal du bruke ¨Logg inn uten BankID¨.
Nettbank bestiller du ved personlig oppmøte i banken og identifisering i form av pass (dette gjelder også for «kjente» kunder). Ved bestilling får du eget brukernavn og vi bestiller en kodebrikke til deg som blir tilsendt pr post.
Når du har mottatt kodebrikken kan du logge på Nettbanken. Ved førstegangs pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet Nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.
Se for øvrig «Hvordan logger jeg på nettbank med..»-spørsmålene.
For å logge på nettbanken trenger du:
- Brukernavn (fødselnummer)
- Passord
- Kode fra Kodebrikke
Ønsker du å logge på med BankID trenger du:
- Fødselsnummer
- Kode fra Kodebrikke/Engangskode
- BankID-passord
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i nettbank, eller har BankID fra annen bank.
Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke engangspassordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.
For pålogging med BankID på mobil bruker du:
- Mobilnummer
- Fødselsdato
- ID-PIN, 4-8 siffer
ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via Nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.
BankID bestiller du ved å logge på Nettbank med alternativet «Logg inn med passord». Dette forutsetter at du allerede har Nettbankavtale med banken.
Bestilling av BankID krever videre:
- at banken har registrert pass ditt. Bestilling kan ikke gjennomføres dersom pass ikke er registrert i systemet.
- at du står som kontoeier på minimum en konto i banken.
Krav til din datamaskin:
BankID er laget for å fungere på de vanligste kombinasjoner av nettleser og operativsystemer.
Fullstendig oversikt over støttet programvare og operativsystem finner du på www.bankid.no
Er du usikker på om du har bestilt BankID, kan du enkelt teste det på bankid.no.
For å kunne bestille BankID på mobil forutsettes det at du allerede har en nettbankavtale med banken.
- Logg på Nettbank, velg Meny
- Velg «BankID og BankID på mobil
- Trykk på «Bestill» under valget for BankID på mobil og følg instruksjonene på skjermen og på mobiltelefonen
BankID på mobil krever at du har abonnement hos en støttet mobilleverandør og kompatibelt SIM-kort i tillegg til en støttet mobiltelefon, for mer info om dette se bankid.no.
Bestilling kan ikke gjennomføres dersom Pass ikke er registrert i systemet.
Nei, en trenger ikke Java for å bruke BankID. Fra onsdag 19. november 2014 llanseres BankID 2.0. Et hovedpoeng med BankID 2.0 er at den ikke er avhengig av Java.
Kunder over 18 år kan endre maksimal beløpsgrense for Nettbank og Mobilbank inne i nettbanken. Velg Meny- Betalingsinnstillinger. Beløpsgrense over 1 million, kontakt banken.
Mobilbank
Har du iPhone eller iPad går du inn på App Store.
Har du en Android Telefon går du inn på Google Play.
Før du kan ta i bruk Mobilbank-appen, må vi ha på plass:
- Mobil nummer
- Nettbank avtale
Etter en har lastet ned mobilbank App, så definerer en ønsket påloggingskode. Hvis en har glemt pin kode, velger en «Glemt personlig kode?» i påloggingvindu mobilbank.
Opprette konto
En kan opprette Brukskonto og Sparekonto i Nettbanken. Logg inn og velg «Meny – Opprette konto».
Legge til Disponent
Hvis en ønsker at andre skal kunne disponere en av kontoene dine, så kan en legge denne personen til som disponent. Da vil vedkommende kunne se og disponere angitt konto i sin egen Nettbank. Dette gjøres i Nettbanken under «Meny – Disponenter».
Overføringer mellom kontoer
Har mottaker konto i samme bank som deg, får mottaker pengene med en gang betaling er gjennomført.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet på hverdager. Det er ingen oppgjør mellom bankene i helger og helligdager.
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.00 – kl. 06.00
kl. 08.45 – kl. 10.00
kl. 10.00 – kl. 12.00
kl. 11.45 – kl. 14.00
kl. 13.45 – kl. 16.30
Kontoutskrift
Vi har samlet kontoutskrifter, årsoppgaver og andre meldinger fra banken under «Meny – Arkiv» inne i nettbanken.